اصول بسته بندیهای انعطاف پذیر (1)

در برابر بسته بندی سخت که از متریال هایی مانند مقوا و کارتن برای بسته بندی استفاده می کند ، نوع دیگری از بسته بندی وجود دارد که از متریال های نرم با ضخامت های خیلی کم استفاده می کند که به آن بسته بندی انعطاف پذیر می‌گویند. این نوع از بسته بندی بیشتر در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود که دارای تاریخ مصرف هستند و بسته بندی باید در نگه داری محصول کمک کند .
در بسته بندی انعطاف پذیر که به آن فلکسیبل می گویند از متریال هایی مانند انواع فیلمهای پلاستیکی ، فیلمهای آلومینیومی و کاغذ استفاده می شود. این متریال ها گاهی به صورت تک لایه و گاهی به صورت چند لایه به هم چسبیده که به آن لمینت می گویند استفاده می شود . ضخامت این فیلها می تواند از زیر ده میکرون شروع و تا بیش از صد میکرون ادامه پیدا کند.

نوع چاپ
برای چاپ روی این جنس ها معمولا از چاپ فلکسو و یا گراور استفاده میشود. از آنجایی که مواد غذایی از نظر بهداشتی نباید با لایه مرکب در ارتباط مستقیم باشد در این نوع از چاپها از روشی استفاده می شود که به آن چاپ از پشت یا چاپ از داخل گفته می شود . در این روش طرح به صورت وارونه بر روی فیلم شفاف چاپ می شود و سپس این فیلم با یک فیلم دیگر لمینت می شود و لایه مرکب بین دو فیلم قرار می گیرد و به این کار از ارتباط مستقیم مواد غذایی با مرکب جلوگیری می کند .
متنوع ترین لایه در ترکیب لفاف های بسته بندی، فیلم های پلیمری هستند،که به ترتیب فراوانی و کاربرد از این قرار می باشند :

فیلم پلی اتیلن : این فیلم به سبب دوخت پذیری و قابلیت مجاورت با مواد غذایی و دارویی پر مصرف ترین فیلم صنعت بسته بندی می باشد که به صورت شفاف و رنگی تولید و استفاده می شود این فیلم هم به صورت لمینت شده در ساختار بسته بندی ها به عنوان لایه ی دوخت و تماس قرار می گیرد و هم به صورت تک لایه در بسته بندی محصولات متنوع استفاده می شود. لایه ی داخلی پاکت های شیر و آبمیوه و کیسه های خرید فروشگاهی و… همگی از این گروه می باشند.

فیلم های پلی پروپیلن : این گروه از فیلم ها یا به صورت جهت داده شده (بی او پی پی) با چند حالت : شفاف، متالایز، صدفی و مات یا به حالت کست بدون کشش ( سی پی پی) که اغلب به صورت شفاف می باشد عرضه می شوند. پاکت هایی نظیر:حبوبات، کلوچه و بیسکویت از این گروه می باشند. این گروه از فیلم ها به دلیل چاپ پذیری مناسب بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ و بسته بندی دارند.

فیلم پلی استر : فیلم پلی استر که نام تجاری آن پلی اتیلن تر فتالات می باشد به سبب خواصی نظیر شفافیت، مقاومت حرارتی بالا، مقاوت کششی بالا، نفوذ ناپذیری نسبی و ضخامت پایین از پر مصرفترین فیلم های صنعت پاکت سازی می باشد. استفاده ی همزمان این فیلم با فویل آلومنیوم مزیت های بسیاری مانند : افزایش زمان ماندگاری، ایستایی، قابلیت بارگذاری و… را در پاکت سازی و بسته بندی مواد غذایی ایجاد می نماید.