اصول بسته بندیهای انعطاف پذیر (3)

فیلم های بازدارنده (Barrier)
فیلم های باز دارنده معمولا دو لایه داخلی و خارجی دارند که اولی معمولا یک لایه پلی اتیلن می باشد و دومی از ضخامت معمولی برخوردار است که در میان این دو لایه یک غشاء میکروسکوپی به عنوان بازدارنده قرار دارد. نکته قابل توجه در این میان، نوع بازدارندگی این فیلم هاست. به صورت عادی شاید شما تصورتان از یک فیلم بازدارنده، فیلمی است ضخیم ولی همان غشاء میکروسکوپی تعیین کننده میزان نشت ناپذیری فیلم می باشد. چند نمونه از مواد بازدارنده عبارتند از: فویل های آلومینیومی و فلزی که مقاومت مناسبی در برابر گاز دارند، ، آلومینیوم، نایلون و فیلم های بامواد پلی آمید و ای وی او اچ که از خواص بازدارندگی مناسبی برای مواد غذایی برخوردارند. البته هر یک از مواد مذکور دارای خاصیت ویژه ای هستند..
ساختار فیلم های بازدارنده:
تمامی فیلم های بازدارنده گازی از چند لایه مختلف تشکیل شده اند . لایه خارجی آنها معمولا از نوع پلی اتیلن ،پلی پروپیلن یا پلی استر می باشد. لایه داخلی یا لایه های میانی و داخلی (در بسته بندی های سه لایه )دارای خواص بازدارندگی می باشد .البته به میزان بازدارندگی مورد نیاز،می توان ضخامت و نوع لایه های میانی را افزایش داد. این لایه ها ،توسط عملیات به نام لمینت ،توسط چسب های متناسب ،به همدیگر چسبانده می شوند.

انواع مصارف این نوع فیلم ها در صنایع بسته بندی:
از این نوع فیلم ها در ساخت لباس های محافظ و صنایع بسته بندی استفاده می شود. هم چنین در تولید البسه ای که نیاز به مقاومت در برابر مواد شیمیایی دارند نیز می توان از این فیلم ها سود برد. در بسته بندی مواد غذایی هر جا که نیاز باشد از ورود اکسیژن، رطوبت و بوهای نامطبوع به بسته بندی جلوگیری شود. می توان از این مواد و فیلم ها استفاده نمود. به عنوان نمونه در بسته بندی پنیر، انواع سوسیس و کالباس. در بسته بندی چیپس و گوشت نیز از مواد مقاوم در برابر اکسیژن استفاده می شود. در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی از فیلم هایی استفاده می شود که از مقاومت مناسبی در برابر رطوبت برخوردار باشند. این نوع باز دارنده ها حتی در صنایع نظامی، الکترونیک، هوا فضا و هواپیماسازی نیز موارد استفاده وسیعی دارند.